Impreuna cu Steve Jobs si John Lassetter, Ed Catmull este unul dintre cofondatorii studiourilor de animatie Pixar. Este actualul presedintele la Pixar si al studiourilor de animatie Walt Disney. Ed a primit cinci Premii Oscar si a contribuit la numeroase importante din domeniul graficii asistate de computer ca informatician. El a scris Creativity, Inc despre care Forbes a spus ca ”… s-ar putea sa fie cea buna carte de business scrisa vreodata”.
UN FAPT MAI PUTIN CUNOSCUT
1995, ultimul an in care a aparut Calvin si Hobbes, a fost si anul in care am cumparat pentru prima data actini la o companie – Pixar.
CU TOTII INCEPEM DE LA PRAF SI PULBERE
„A trebuit sa (reluam lucrurile de la zero la nivel intern) cu Toy Story 2.
„A trebuit s-o facem cu Ratotouille…(din moment ce) toate filmele noastre sunt praf si pulbere la inceput.”
TIM: „De ce spui asa ceva? Adica prima varianta a proiectului este intotdeauna aproximativa?”
ED: „Asta este una dintre marile perceptii eronate pe care le au oamenii, ca (la inceput) un film nou este varianta in fasa a filmului final, pe cand, in realitate, filmul final nu are nici o legatura cu materialul cu care ai pornit la drum. Ne-am dat seama ca prima varianta este intotdeauna praf. Nu spun asta pentru ca as vrea sa-mi reduc meritele sau pentru ca am fi modesti. O spun pentru ca sunt efectiv praf si pulbere.
INCREDIBILA PUTERE STATEGICA SI DE PREDICTIE A LUI STEVE JOBS
„Am intrat la bursa la o saptamana dupa ce a aparut (Toy Story)… logica lui Steve Jobs a fost ca, desi voia sa intram la bursa – si avea cateva motive pe care noi le-am privit cu scepticism, sincer sa fiu – ar fi vrut sa o facem dupa lansarea filmului, pentru a demonstra lumii ca se nastea o noua forma de arta si ca merita sa investesti in ea…”
TIM: „E prea mare curiozitatea ca sa nu intreb: care erau argumentele lui in favoarea ofertei publice initiale, pe care lumea le privea cu scepticism?”
ED: „Pe atunci, faceam primul film. Daca dupa aceea aveam sa devenim companie tranzactionala la bursa, cum niciunul dintre ceilalti nu mai fusesem intr-o companie tranzactionata la bursa si nici macar nu stiam ce inseamna asta, ( ne gandeam): asta ar putea sa fie o mare sursa de distragere a atentiei…Era si o viziune de genul : <<Haideti sa facem cateva filme, sa ne dovedim valoarea si sa avem cateva realizari in palmares inainte sa intram pe bursa>>, dar Steve avea alta logica. El spunea:<< In clipa asta, aveam un contract pentru trei filme cu Disney>>. Desi termenii financiari ( de impartire a profitului) din contract erau cei mai buni pe care i-am fi putut obtine in situatia respectiva, dupa ce (deveneam) o companie de succes, procentul din profituri care ne revenea noua era de fapt destul de mic.
Asa ca Steve a vrut sa renegocieze contractul, si noi aveam cu totii o relatie foarte buna cu Disney. Dar Steve ne-a spus ca, daca dupa 3 ani, am forma o companie independenta si ne-am desparti de ei, vom deveni cel mai urat cosmar al lor, pentru ca vor fi ajutat la lansarea unui concurent de succes… Toate acestea erau inaite sa se intample, deci noi nu stiam ce avea sa fie. Dar Stevve facea pronosticuri, pentru ca era convins ca filmul va fi un mare succes.
Asa ca ne-a spus: << Se va intampla ca, imediat ce filmul va iesi pe piata, Michael Eisner isi va da seama ca a ajutat la formarea unui competitor, asa ca va vrea sa renegocieze si, daca renegociem, vrem ssa fim parteneri 50/50>>.
Ar trebui sa precizez ca vorbesc de un Steve diferit de cel din urma cu cativa ani, cand se lansa in proiecte riscante si incercarea sa obtina aproape totul pentru sine. Acum ajunsese intr-un punct in care spunea ca nu este bine sa te gandesti in situatia aceea. Un parteneriat 50/50 ar fi fost o situatie in care ar fi bine sa te afli. Este o pozitie buna. O optiune demna de urmat pentru ca dovedeste buna ta credinta. Dar daca suntem parteneri 50/50 trebuie sa venim si cu jumatate din bani. Si Pixar nu avea bani”.
TIM: „Corect. Aveti nevoie de fonduri pentru asta.”
ED: „Da, aveam nevoie de fonduri. Deci, daca suntem cotati la bursa, putem sa strangem fondurile respective. Si atunci, cand vom renegocia, vom putea cere un contract de 50/50. Asa ca filmul s-a lansat, si dupa cateva luni, Steve a primit telefonul de la Michael Eisner care ii spunea ca vrea sa renegocieze. Asa ca Steve i-a raspuns: << Bun, noi vremsa fie 50/50>>. Si totul s-a derulat exact cum prezise Steve ca se va desfasura. Mie mi s-a parut uimitor. Chiar a anticipat totul corect”.
DACA NU POTI SA CITESTI, INCEARCA SA ASCULTI
„Creierul meu functioneaza diferit. Se parre ca nu pot sa citesc poezie…Dupa ce citesc poezie cateva secunde, mi se opreste creierul.
Toate acestea pentru ca a aparut o traducere noua a Iliadei, facuta de Robert Fagles, si aceasta era in versuri. Problema mea a fost ca nu am putut sa citesc. Asa ca o prietena mi-a spus intr-o seara la cina: << N-o citi, ascult-o>>. Am cumparat caseta, am ascultat-o si am descoperit ca sunt complet fascinant. Am fost surprins de faptul ca povestea a fost transmisa oral acum 2800 de ani intr-o limba diferita, unei culturi diferite. Fireste ca fusese gandita pentru a fi transmisa oral, fiindca avea ritmul acela specific”.
CURSURILE PREFERATE DE LA THE TEACHING COMPANY
Timp de mai multi ani, Ed a ascultat cursuri ale Teaching Company in timp ce facea naveta:
„ Au cursuri despre economie, despre Shakespeare, si altele. Cel mai mare impact asupra mea l-a avut suita de cursuri despre istoria lumii… Desi trebuie sa recunosc ca a fost unul in perioada regelui Henric al VIII- lea, Tudorii si Stuartii, care m-a fascinat asa de tare, incat imediat dupa ce l-am terminat, l-am luat de la capat”.
PENTRU A DEVENI ARTIST, INVATA SA VEZI
In liceu, Ed isi dorea sa se faca animator si avea note bune la materiile artistice. Totusi, cand s-a apropiat de primul an de facultate nu a vazut un traseu care sa-l duca pana la nivelul necesar pentru a fi animator la Disney, asa ca s-a reorientat spre fizica. Multi oameni cred ca este un domeniu diferit si fara nici o legatura. El nu a fost de acord:
„Chiar si in ziua de azi, majoritatea oamenilor le considera doua lucruri radical diferite unul de altul. Dar eu as vrea sa propul o maniera diferita de a privi lucrurile. Cred ca sursa este intelegerea fundamental eronata a artei pe care o au majoritatea oamenilor. Deoarece ei cred ca arta inseamna sa inveti sa desenezi sau sa inveti un anumit gen de exprimare de sine. Dar, in realitate, artistii invata sa vada.”
MEDITATIE
Ed practica meditatia vipassana intre 30 si 60 de minute pe zi, intr-o singura sedinta. S-a apucat de asta dupa ce a vizitat Symbol of Man Center, care este tibetan.
- Cartea pe care o daruiesti sau o recomanzi cel mai des?
„As zice ca sunt cateva carti pentru copii pe care le-am daruit de cateva ori, cum ar fi One Monster After Another ( Un monstru dupa altul), de Mercer Mayer. Ador cartea asta!”
Sursa: “INSTRUMENTELE TITANILOR” de TIM FERRISS.