„O comedie buna functioneaza in acelasi fel in care functioneaza un mister. (Ceea ce inseamna ca), in tot acest timp, poanta se afla fix sub ochii tai, doar ca nu iti dai seama”.

B.J.Novak este cunoscut pentru munca depusa ca actor, scriitor, regizor si producator executiv la serialul de comedie THE OFFICE de la NBC, laureat at Premiului Emmy. A aparut in filme cum ar fi Inglourious Basterds (Ticalosi fara glorie) al lui Tarantino si Saving Mr.Banks (In cautarea unei povestii) de la Disney. Este autorul apreciatei culegeri de proza scurta One More Story (Inca o poveste) si al bestsellerului New York Times The Book with No Pictures (Cartea fara ilustratii), aparut in peste 1 milion de exemplare. Ultima lui realizare, dar nu si cea mai putin importanta este aceea de a fi cofondatorul li.st, care propune o modalitate noua de a crea si a descoperi liste despre orice si despre toate.

„DE FIECARE DATA CAND IMI SPUN: <<DAR CASTIG FOARTE MULTI BANI>>, REPREZINTA UN SEMNAL DE ALARMA CA NU FAC CE TREBUIE”.

Privind in urma la cariera sa, B.J. a observat ca ar fi putut sa stagneze de mai ori. In loc de asta, el a devenit foarte celebru pentru The Office si alte mega-succese. Cum a reusit sa aleaga in repetate randuri calea corecta? El explica mare parte din alegerile facute corect prin aceea ca a respectat regula de aur de mai sus.

Daca te surprinzi spunand: „Dar castig foarte multi bani” despre un loc de munca sau un proiect, fii atent. „Dar castig foarte multi bani” sau „Dar castig bani frumosi” sunt semnale de alarma ca probabil nu te gasesti pe drumul cel bun sau ca, cel putin, nu ar trebui sa ramai multa vreme acolo. Banii se regenera oricand. Timpul si reputatia nu.  

CUM SA ATRAGI VIP-URI CAND ESTI UN NIMENI 

Una dintre activitatile extracuriculare pe care B.J. le desfasura ca student la Harvard consta in organizarea unui spectacol numit The B.J. Show, alaturi de alt pusti pe care il chema in mod convenabil tot B.J. In ultimul an, cei doi B.J. au hotarat sa faca un spectacol si sa-l invite pe Bob Saget sa dea o reprezentatie. Auzisera ca, in realitate, starul principal din FULL  HOUSE era un comic de stand-up foarte bun.

Dar cum ar fi putut doi pustani necunoscuti sa convinga o mare celebritate sa vina pe degeaba?

Lui B.J.Novak (B.J. de aici inainte) i-au venit doua idei. Prima a fost aceea de a-l „omagia” pe Bob in publicatia The Harvard Lampoon, sperand va acesta va fi de acord sa dea un spectacol pentru a primi distinctia. Cea dea doua parte a propunerii era ca toti banii castigati de pe urma show-ului aveau sa fie donati actiunilor caritabile. Tactica aceasta a avut atat de mult succes incat B.J. a folosit-o in repetate randuri in viata. Ori de cate ori e posibil, doneaza intotdeauna banii pentru filantropie, pentru ca asta iti permite sa interactionezi cu oamenii aflati mult deasupra ta in ierarhie.

B.J. l-a sunat din senin pe managerul lui Saget ( care mai tarziu avea sa devina managerul lui B.J), i-a facut propunerea si totul a mers struna. Saget a venit in Boston cu Jonathan Katz, creatorul Raising Dad (noul lor serial de la vremea aceea), le-a placut stilul indraznet in care scria B.J si i-au oferit un loc de munca in echipa lor.

PUNE-TI IN CALENDAR OBIECTUVUL PE TERMEN LUNG. INAINTE SA TE LOVEASCA DUREREA PE TERMEN SCURT

Prima data cand B.J. a incercat sa faca stand-up comedy intr-o seara a amatorilor in L.A, a iesit un dezastru. I-au trebuit 3 luni pentru a-si recapata curajul sa urce inapoi pe scena. B.J. ii sfatuieste pe cei care fac pentru prima data comedie sa semneze angajamente in avans pentru prima lor saptamana de spectacole (in seriale pentru amatori), ca sa nu poata sa renunte dupa prima reprezentatie. El a invatat ca nu poti sa privesti fiecare noapte ca pe un referendum care decide daca trebuie sa continui sau nu. „Am fost foarte slab un timp, dar hai sa zicem ca spui 20 de glume si la 3 dintre ele scoti cateva rasete de mila – ei bine, pe cele 3 pastrezi. Si apoi, dupa un timp, una dintre ele va prinde bine – ei, aceea va fi gluma cu care deschizi. Si apoi, doua dintre ele prind bine – acum ai si o gluma cu care sa inchei… Cam in felul asta se desfasoara lucrurile”.

            PENTRU A DEVENI MARE, IA IN VIZOR TINTE MICI (SI TECH-UL, DACA POTI)

B.J. spune ca a fost straniu cand The Office a inceput sa aiba atat de mult succes, pentru ca nu urmareau sa obtina un succes urias la nivel national. Ei incercau doar sa obtina „statutul de film cult” cu un public mic si fidel. Unul din factorii care au facut diferenta a fost lansarea Apple iTunes Store. Publicul lor, care-i idolatriza, era foarte tanar si foarte bun cunoscator intr-ale tehnologiei, lucru care i-a transformat intr-un scuces urias in iTunes Store, chiar daca nu se bucurau de prea mult succes pe NBC  la momentul acela. The Office a fost unul dintre primele seriale care a devenit un hit online si a creat unul dintre principalii factori virali pentru un serial TV din prime-time.

            DESPRE COLABORAREA CU STIVE CARELL

            Odata, B.J. i-a prezentat o gramada de glume lui Steve Carell, care a zis: „Pe bune, astea chiar mi se par niste glume”. Dar perspectiva lui Steve, comedia era un produs secundar al autenticitatii. Asta este diferenta dintre pusti care stie sa fie istet si unul care nu stie. (Cel care stie ca e istet nu este istet).

            IMPORTANTA PERIOADEI DE CER ALBASTRU

            Procesul de scriere al unui sezon  din The Office incepea cu perioada de „”cer albastru”, care era perioada preferata a anului pentru B.J.

            Timp de 2-4 saptamani, discutiile din biroul scenaristilor se invarteau in jurul intrebarii: „Dar daca…?” pusa de fiecare persoana, la nesfarsit. Scenariile nebunesti erau incurajate, nu penalizate. Toate ideile, indiferent ce se intampla, erau valide in timpul acestei perioade. Etapele de gasire a ideilor si cele de filtrare/editare erau complet separate. Asa cum mi-a explicat B.J. pentru el „totul este idee si punere in practica, si, daca separi ideea de punerea ei in practica, nu pui prea multa presiune pe niciuna dintre ele”.

            „EU CRED CA CEA MAI IMPORTANTA PARTE A PROCESULUI DE CREATIE ESTE SA FIU INTR-O DISPOZITIE BUNA”

            De obicei, B.J. isi petrece primele cateva ore din zi :activandu-se” si intrand intr-o dispozitie buna, pana vine o idee care ill entuziasmeaza sau pana ajunge la o concentratie atat de mare de cofeina si lehamite fata de el insusi, ca trebuie sa faca ceva in privinta asta.

            B.J. ar putea avea nevoie de mai multe ore de plimbare, de citit ziare la cafea, de ascultat muzica etc. inainte sa-si intre in ritm si sa simta ca poate scrie, intervalul optim fiind 11 dimineata si 2 noaptea. El crede ca „obtinerea unei dispozitii emotionale bune pentru munca creativa merita orele de care ai nevoie sa o obtii”.

            Si a adaugat: „Am citit cartea Daily Rituals (Ritualuri zilnice) si m-am simtit demoralizat de numarul mare de oameni care isi incep ziua foarte devreme.” Mie, care am fost bufnita nocturna toata viata, mi s-a parut interesant sa aflu ca momentul in care iti incepi treaba in fiecare zi conteaza mai putin decat sa inveti cum sa-ti incepi treaba sistematic, indiferent de felul in care mintea ta creata poate sa o faca.

            DACA AR FI SA PREDEA UN CURS DE SCRIERE DE COMEDIE

P.J. O’Rourke, unul dintre editorii revistei Nationall Lampoon, spunea ca, daca ar ajunge vreodata sa tina un curs de scriere creativa sau de engleza, ar da ca tema parodiile, pentru ca inveti cu adevarat un lucru atunci cand incerci sa-l parodiezi. Prin urmare B.J. ar alege ca tema parodierea literaturii pe care studentii o citesc sau o studiaza la alte cursuri. Asta i-ar face sa se deschida. Trasnaile sunt esentiale in comedie.

            SI IN CEEA CE PRIVESTE SCRIEREA DE SCENARII…

            Acestea sunt scenariile pe care le-ar da B.J. studentilor ca tema de studiu:

            Casablanca a spart formatul standard din perioada sa si acum a devenit formatul standard.

            Pulp Fiction a spulberat complet formatul cronologic.

            Ferris Bueller povesteste filmul in fata camerei de luat vederi.

            The Naked Gun (un politist cu explozie intarziata) ar face orice pentru un hohot de ras.

            Adaptation (Hotul de orhidee) se comenteaza singur in intregime si incalca toate regulile.

            INVATA CUM SA CONVINGI (SI SA RAZI)

            Lui B.J. ii plac si recomanda doua podcasturi despre dezbatere, cel de al doilea fiind total burlesc: Intelligence Squared si The Great Debates.

            PLAYLISTUL LUI B.J. ATUNCI CAND LUCREAZA

  • Programul de radio „Morning Becoms Electic”, care transmite muzica noua fara reclame, de la 9 dimineata pana la pranz, in fecare zi din cursul saptamanii
  • Sirius xm #35 – muzica Indie
  • Postul „Early Blues” Pandora 

CINE ITI VINE IN MINTE CAND AUZI EXPRESIA „PERSOANA DE SUCCES”?

Shakespeare, pentru ca el a facut ca lucrurile in miscare sa devina permanente si populare.

            CELE MAI DARUITE CARTI

The Oxford Book of Aphorisms (disctionar de aforisme), de John Gross, pentru ca aceasta contine cele mai geniale fraze scurte din istorie. Poti sa-ti petreci ore intregi pe o singura pagina sau pur si simplu sa rasfoiesti cartea.

            B.J. mai recomanda Daily Rituals, de Mason Currey, tuturor celor carora le-ar placea sa afle care erau obiceiurile zilnice ale unor legende ca Steve Jobs, Charles Darwin si Charles Dickens. „Este foarte reconfortant sa vezi ca fiecare avea propriul sistem si sa vezi cat de disfunctionali erau multi dintre ei”. Ce mica e lumea: eu am produs versiunea audio a cartii Daily Rituals.

            SFATURI PENTRU EUL SAU MAI TANAR  

B.J.  a fost foarte nelinistit in timpul primului sezon al The Office, pentru ca incerca mereu sa scrie ceva in plus, lucru pe care nu avea timp sa il termine. Nu s-a bucurat deloc de experienta incredibila si irepetabila a The Office. B.J. isi doreste sa-si fi spus pe atunci ca traieste o perioada foarte speciala din viata so ca ar trebui sa o asimileze si sa se bucure de ea, sa nu mai fie atat de nelinistit din cauza a ceea ce s-a dovedit a fi absolut nimic.

„Si stii ce altceva le mai spun mereu oamenilor?Daca Will Smith nu joaca intr-un film timp de 3 ani, nu intrebi in dreapta si in stanga: <<Unde e Will Smith?>>  Oamenii nu sunt absolut deloc atenti la nimeni. Ai crede ca sunt, dar nu e adevarat. Asa ca, daca esti talentat, stai deoparte cat vrei sa stai. Le vei castiga din nou atentia daca ai un motiv sa o faci”.

DOCUMENTARE PREFERATE

 Catfish – „Este un cliseu, dar este un documentar genial, care a definit o generatie”

To Be and to Have – „Este un film frumos si simplu despre o scoala cu o singura clasa din Franta si despre ce se petrece de-a lungul unui an”

The Overnights – „Aceasta se ocupa de prospectiunile petroliere din Dakota de Nord, care au devenit poate mai mari decat Goana dupa Aur din anii 1800, datorita procesului de <<fracturare hidraulica>>”.

Sursa: Instrumentele titanilor – Tim Ferriss