Animalul spiritual: vidra

            Alex Blumberg este director generalvsi cofondator al Gilmet Media, cei care au facut Reply All, StartUp, Mystery Show si alte podcasturi de mare succes. Este un jurnalist de radio premiat. Inainte de Gimlet, a lucrat ca producator pentru Thim American Life si a fost cofondator al Planet Money. Alex a fost de doua ori prezent in podcastul meu, prima data pentru interviu si a doua oara printr-un fragment din cursul sau de 21 de lectii CreativeLive, Power Your Podcast With Storytelling (Adauga forta podcastului tau cu ajutorul povestilor).

Ce cauta un povestitor audio in sectiunea „Bogat”?

Aminteste-ti ca amn scris in „Cum sa folosesti  aceasta carte”: intrebarile sunt tarnacoapele tale. Intrebarile bune sunt cele care-i fac pe oameni sa se deschida, sunt cele care deschid usi noi si creaza oportunitati.

IN GENERAL – PUNE INTREBAREA TAMPITA PE CARE TOATA LUMEA SE TEME SA O PUNA

„De multe ori, in centrul unei povesti exista o intrebare elementara,foarte tampita, pe care nu o pune nimeni. Unul dintre cele mai mari articole pe care le-am vazut vreodata, <<The Giant Pool of Money>> (Uriasa piscina cu bani) s-a bazat tocmai pe o astfel de intrebare tampita: <<De ce imprumuta bancile bani unor oameni care nu au cum sa-i dea inapoi?>> De cele mai multe ori, cel inteligent lucru pe care-l poti face este sa pui intrebarea tampita care trebuie”.

IN SPECIAL – UTILIZEAZA INTREBARILE SI INDEMNURILE CORECTE

Pentru Alex „inregistrarile” (interviurile) bune trebuie sa contina istorisiri ca prim  ingredient, nu raspunsuri cu da-sau-nu cu prea putine informatii. Cum face sa starneasca ceea ce el ar numi „momente autentice de emotie”? Cum ii faci pe oameni sa-si depene amintirile? Sa le vina spontan sa spun istorioare amuzante? Cum faci ca replicile or sa fie petrecute 20 de ani gandindu-se la asta si testand diferite metode.

            In general, incearca sa acopere trei elemente de baza: circumstantele (de. Ex. unde, cand, cine, ce), emotiile si detaliile. Iata cateva fraze specifice pe care le foloseste si pe care le-am imprumutat; poti observa ca pseudocomenzile sunt uneori mai eficiente decat intrebarile:

Indemnuri care sa duca la povestiri (majoritatea interviurilor nu prea se pricep la asta)

„Povesteste-mi despre o situatie cand…”

Povesteste-mi despre o zi (sau un moment, o perioada) cand…”

„Spune-mi povestea…(felului in care ati ales o specializarea X in facultate, felului in care l-ati cunoscut pe cutare etc.)”

„Povesteste-mi despre ziua in care ati realizat ca….”

„Care au fost etapele prin care ati trecut pentru a ajunge la….”

„Descrieti-mi conversatia care a avut loc cand…”

TF: Pe ultima o folosesc frecvent cu oameni care se gandeau la un moment dat sa-si dea demisia dintr-un job si sa-si infiinteze o companie. Eu spun ceva de genul: „ Descrie-mi conversatia care a avut loc cand i-ai pomenit prima data sotului/sotiei ca vrei sa renunti la cariera banoasa din X si vrei sa-ti infintezi propria companie”. Nu a dat gres niciodata, am obtinut mereu o poveste buna.

Intrebari suplimentare cand apare ceva interesant, poate doar in trecere.

„Cum te-a facut sa te simti acest lucru?”

„Ce parere ai despre asta?”

TF: eu spun adeseori: „Explica-mi asta putin mai mult…” sau „Ce ai invatat din asta?”

Momeli de uz general

„Daca fostul tau eu ar putea sa il vada pe noul eu, ce ar spune noul tau eu?”

„Pari foarte increzator acum. Asa ai fost  mereu?” 

„Daca ar trebui sa descrii discutia din mintea ta cu privirile la (decizia sau evenimentul X) cum ar arata?

TF: Eu o schimb pe ultima in ceva de genul: „Cand faci X (sau „Cand ti s-a intamplat X”) cum suna dialogul tau interior? Ce iti spun tie?”

CATEVA DINTRE INSTRUMENTELE LUI ALEX

Inregistrari pe teren

Microfon tip „shotgun” Audio-Tehnica AT8035

Reportofon TASCAM DR-100 mkll

Casti Sony MDR-7506

Cablu(ri) XLR

Software

Avid Pro Tools pentru editare

Chartbeat pentru analiza

Sursa: “INSTRUMENTELE TITANILOR” de TIM FERRISS.