Cand vorbim despre business, comunicarea reprezinta principala cale prin care se pot incheia contracte, se poate stabili o relatie buna intre angajatii unei firme sau chiar se pot pastra parteneriate. Comunicarea ne ajuta sa ne facem intelesi, sa impunem un punct de vedere, ba chiar sa ii influentam pe cei din jurul nostru.

In zilele de astazi se vede o crestere alarmanta a inteligentei artificiale care va inlocui treptat peste 80% din locurile de munca, ceea ce inseamna ca foarte multi oameni isi vor pierde locurile de munca pentru ca activitatea lor de la serviciu poate fi facuta si de o masinarie inteligenta.

De ce doar 80% din locurile de munca vor fi inlocuite si nu 100%? Ei bine, cei 20% “supravietuitori” vor fi cei care stiu cum sa inspire, sa motiveze, sa comunice si sa fie empatici cu oamenii.

Hai sa o luam altfel.

  • Inteligenta artificiala consta in masinarii care sunt programate in baza unui algoritm sa faca o anumita functie timp de cateva ore, zile, saptamani. Acestea vor fi la acelasi nivel de profesie si de competente cu cei care muncesc acum pe pozitiile in care se practica meserii tehnice spre exemplu.
  • Totusi, omul are un avantaj in fata inteligentei artificiale. Empatia, sentimentele, trairile. Masinariile nu vor putea sa vorbeasca cu oamenii, nu vor reusi sa ii intelega sau sa ii faca sa fie motivati. Omul, in schimb, are emotii. Stie cum sa se comporte in preajma oricarui om, stie cum sa conduca o echipa, sa o inspire sa lucreze pentru acelasi scop. Omul are putere de convingere, de manipulare, de impunere.  

In economia bazata pe cunostinte a secolului al XXI-lea, valorezi la fel de mult ca ideile tale. Puterea de a-i convinge pe ceilalti ca ideile tale conteaza este singura calitate care iti va oferi un avantaj competitiv in era in care fortele combinate ale automatizarii,, globalizarii si inteligentei artificiale pot declansa un val de neliniste in toate profesiile din jurul lumii. Se arata intr-un studiu faptul ca intr-un deceniu de acum incolo, cei care vor supravietui acestei schimbari vor fi oamenii cu idei, iar capacitatea de a le articula, de a le impune celorlalti va conta mai mult ca niciodata. Oamenii convingatori sunt de neinlocuit!

Daca nici pana cum nu ai inteles importanta comunicarii in zile de astazi, atunci hai sa iti spun o mica poveste.

Deruland putin in istorie, mai precis la mijlocul anilor ’50 (1950-1960) era un adolescent cu un vis cu totul si cu totul special. La doar 20 de ani el dorea sa revolutionize economia mondiala si sa isi impuna numele pe lista celor mai bogati oameni ai lumii, insa nu avea habar cum sa ajunga acolo. Dupa ceva timp, s-a decis sa se inscrie la o universitate economica pe care nu a reusit sa o termine, mutandu-se la o alta scoala de afaceri unde a si absolvit.

Nu stia de ce a ales sa schimbe facultatea avand in vedere ca informatiile primite erau de o mare valoare. A vrut tot timpul ceva nou, sa afle cat mai multe lucruri despre domeniul pe care il interesa cel mai mult, si anume economia. Acest tanar era totusi un tanar timid, introvert, caruia nu ii placea sa vorbeasca cu oamenii din jurul lui; ii era frica de ce o sa creada lumea despre el. Pana cand, intr-o zi a luat decizia de a merge la un curs de comunicare pentru a scapa de frica lui de a vorbi in public. Nu a durat mult si a renuntat la curs pentru ca era mult prea timid, A mers a doua oara si a terminat cursul pana la urma, din acel moment fiindu-i schimbata toata viata. Avea mai multa increder in el, a scapat de track-ul de a vorbi in public.

Astfel, peste ani si ani acel curs facut in tinerete l-a ajutat sa ajunga in 2009 cel mai bogat om al lumii. Warren Buffett este omul care a ales sa participe la cursul de comunicare si datorita faptului ca nu a renuntat la el si l-a terminat, a ajuns sa fie considerat un magnat al afacerilor, unul dintre cei mai buni investitori si unul dintre cel mai bun orator.

Intrebat intr-un interviu care a fost pentru el cheia succesului, acesta a raspuns aratand diploma diploma de la cursul de comunicare, pe care de altfel o tine pe biroul lui, inramata.

Buffett sublinia faptul ca stapanirea artei vorbitului in public este cea mai importanta achizitie pe care cineva o poate dobandi astazi pentru a-si consolida cariera in viitor.

Asadar, vrei sa inveti arta comunicarii?

Mai intai de toate, comunicarea eficienta este esentiala pentru construirea unor relatii, personale si profesionale, armonioase. Desi aceasta poate parea destul de intuitiva, in realitate tuturor ni se poate intampla sa incercam sa transmitem un anumit mesaj, insa el sa ajunga cu totul alta forma la interlocutorul nostru.

Trebuie urmarite astfel un set de reguli, care odata aplicate vor avea un efect pozitiv.

  1. Fa-ti ordine in ganduri pentru a comunica coerent; – multe personae au foarte multe ganduri in acelasi timp, iar atunci cand vor sa vorbeasca se vor pierde in cuvinte si nu vor transmite nimic lucid. Cheia este sa ne ordonam gandurile, sa ne eliberam putin mintea si sa ne structuram ideile inainte de a vorbi.

Urmareste limbajul non-verbal; – Mimica, postura, gesturile sunt doar cateva dintre elementele care iti spun cu adevarat ce cred celalte persoane despre ceva ce ai facut tu. Spre exemplu, daca in urma unui proiect pe care l-ai prezentat, persoana de langa tine iti spune ca i-a placut, fii sigur ca elemtele limbajului non-verbal iti vor oferi cu adevarat raspunsul.

  1. Importanta limbajului paraverbal; – tonul vocii, sublinierea anumitor silabe sau cuvinte pot transmite un mesaj. Daca ritmul vocii este ridicat, cel de langa tine primeste mesajul ca pe o urgenta.
  • Folosirea cuvintelor positive; – in orice tip de comunicare, formala sau informala, de familie sau de afaceri, asigurate ca intotdeauna folosesti cuvinte cu incarcatura pozitiva pentru ca oamenii vor fi mult mai deschisi sa te asculte.
  • Sinceritatea; – in domeniul afacerilor, relatiile profesionale si parteneriatele se construiesc pe incredere. Pe baza sinceritatii vei lega multe relatiii si vei reusi sa profesezi cat mai mult.
  • Rabdarea; – sa ai rabdare in afaceri, intr-o discutie, inseamna sa iti stabilesti mai mult timp pentru intalnire, sa nu iti programezi alta intalnire cel putin o ora dupa, astfel nu vei fi presat sa inchei negocierea rapid si sa-ti manifesti nerabdarea.
  • Invata sa negociezi; – cu cat inveti mai repede sa negociezi si sa intelegi ca orice e negociabil, cu atat mai bine. In business poti scapa ocazia incheierii unei afaceri pentru ca nu comunicam eficient, iar negocierea face parte din comunicarea in afaceri.

In mediul afacerilor, comunicarea se poate realiza prin 3 metode diferite, fiecare avand rolul ei.

  1. COMUNICAREA DIRECTA

In viata de zi cu zi folosim comunicarea directa pentru a vorbi cu prietenii, rudele, colegii de munca sau de scoala. Totusi, aceasta forma de comunicare, pentru a fi cat mai eficienta, trebuie dezvoltata constant.

Comunicarea directa consta in :

  • A vorbi clar
  • A folosi cuvinte conforme cu situatia
  • A fi amabil
  • A fi de incredere si de ajutor
  • A observa fiecare semn nonverbal al persoanei cu care interactionezi
  • A asculta activ partenerul

2. COMUNICAREA PRIN TELEFON

In domeniul afacerilor comunicarea prin telefon este mult mai dificila decact cea directa pentru ca majoritatea oamenilor nu se simt confortabili daca nu pot observa semnele limbajului nonverbal, precum gesture, mimica fetei sau gesture care ar putea indica cum gandeste persoana in timpul conversatiei.

Comunicarea prin telefon are success daca:

  • Raspunzi rapid atunci cand suna telefonul. Asteptarea ii poate face sa inchida telefonul si sa apeleze la serviciile altei companii sau se pot enerva, mai ales daca au o urgenta/problema.
  • Esti amabil si atent
  • Iti notezi pe o foaie cele mai importante puncta ale discutiei pentru a reveni asupra lor mai tarziu.

3. COMUNICAREA SCRISA

Acest tip de comunicare implica redactarea de mesaje, scrisori si trimiterea acestora pe e-mail, web site-uri sau fax. In general, comunicarea scrisa reprezinta un mod mai formal de comunicare decat cele mentionate anterior.

Comunicarea scrisa vine la pachet cu o serie de avantaje

  • Formele de comunicare scrisa se pot trimite la distante mari
  • Formele de comunicare scrisa pot contine mult mai multe informatii
  • Este o forma de comunicare ce poate fi folosita oricand

Comunicarea reprezinta principal metoda de a obtine contracte si/sau parteneriate si de asemenea, reprezinta un mijloc prin care se pot crea legaturi interpersonale de mare valoare in orice domeniu, mai ales in mediul afacerilor.