Phil Libin este cofondatorul si presedintele executiv al Evernote are in jur de 150 de milioane de utilizatori si eu, personal, il utilizez de cel putin 10 ori pe zi. Este creierul meu extern pentru a stoca toate informatiile, documentele, articolele online, listele etc. din viata mea.  A fost utilizat pentru a stoca toata cercearea pentru aceasta carte. Phil este director executiv la General Catalyst, o firma cu capital de risc care a investit in companii ca Airbnb, Snapchat, Stripe si Warby Parker. Lista cu mentorii lui Phil ma lasa cu gura cascata, asa cum ilustreaza profilul acesta.

  • Cine este primul om care-ti vine in minte cand te gandesti la expresia „persoana de succes”?

„Primul lucru care mi-a venit in minte cand ai zis <<de succes>> a fost iPhone-ul… cred ca nu ma gandesc ca oamenii ar fi cumva <<de succes>>… Mii de oameni ar merita sa aiba succes pentru ca sunt superinteligenti, interesanti si muncesc mult, dar pur si simplu nu au avut noroc”.

  • Documentar de vazut musai

The Gatekeepers (2012) prezinta interviuri cu toti sefii in viara ai Shin Bet, serviciul israelian de securitate, care vorbesc despre viata, razboi si pace. Deviza Shin Bet este „Magen veLo Yera’e” ceea ce inseamna literalmente „scutul nevazut” sau „ aparatorul care nu trebuie vazut”.

JEFF BEZOS SI PUNEREA PRESUPOZITIILOR SUB SEMNUL INTREBARII

„Efectiv, de fiecare data cand stau de vorba cu Bezos ( Jeff Bezos, fondatorul Amazon.com), viata mea se schimba… (Spre exemplu) am trait toata viata crezand ca vreau sa merg pe Marte… lucrul asta a aparut in The Brady Bunch. Credeam ca ar fi cel mai misto lucru din lume.  

La un moment dat, daca-mi voi structura viata cum trebuie, poate ca voi avea ocazia sa merg acolo. Cred ca este foarte important ca oamenii sa poata sa faca asta… si am stat de vorba cu Elon (Musk) de cateva ori si am fost foarte incantat de tot ce face el si SpaceX…

M-am intalnit cu Jeff Bezos ceva mai tarziu si i-am povestit ca am putut sa stau de vorba cu Elon si ca sunt superentuziasmat de Marte. Chiar sper ca intr-o buna zi voi merge acolo. La care Bezos se uita la mine si-mi tranteste: <<Marte e o prostie>>. Si eu raspund <<Ce?>> El continua: <<Dupa ce vom putea pleca de pe planeta, ultimul lucru pe care vrem sa-l facem va fi sa ne indreptam spre alta gravitatie.>>

Bezos a spus: <<Toata ideea asta, motivul pentru care desprinderea de Pamant este atat de dificila, vine din faptul ca mai intai de toate trebuie sa invingem gravitatia. Dupa ce o sa facem asta, de ce am  mai vrea sa ne ducem pe Marte? Ar trebui sa locuim pe statii spatiale si sa extragem resurse din asteroizi si totul va fi mult mai bine decat daca am fi pe Marte>>. Si in 30 de secunde mi-a schimbat cursul vietii, pentru ca are absoluta dreptate”.

MIKITANI DESPRE REINVENTAREA NECESARA – REGULA LUI 3 SI 10

Phil crede ca Hiroshi Mikitani, fondator si director general al Rakuten, este unul dintre cei mai impresionanti oameni din lume. Aproape 90% din populatia cu acces la internet a Japoniei are un cont pe Rakuten, cea mai mare piata online din tara. Mikitani l-a invatat pe Phil „regula lui 3 si 10”.

„(Asta inseamna in esenta) ca absolut toate lucrurile din compania ta se naruie de fiecare data cand iti triplezi dimensiunile.

El a fost primul angajat al Rakuten si acum au ajuns la 10.000 sau peste. Mi-a spus ca, atunci cand esti singur, totul merge cumva. Te descurci. Dupa aceea, la un momentdat ai 3 oameni si  lucrurile cumva sunt diferite. Luarea deciziilor si toate celelalte sunt diferite cand ai trei oameni, dar te adaptezi in timp la situatie. Apoi , te descurci bine pentru un timp. Ajungi la 10 oameni si totul se naruie din nou. Rezolvi si asta, dupa care ajungi la 30 de oameni si totul este diferit, apoi la 100, si apoi la 300, si apoi la 1.000.

Teoria lui este ca totul se naruie in aceste puncte de 3 si de 10 ( multiplii lui 3 si puterile lui 10) Si cand zice <<totul>> se refera la totul: felul in care te ocupi de salariile angajatilor, felul in care stabilesti sedinte, genul de comunicatii folosite, felul in care faci bugetul, cine ia efectiv deciziile. Pur si simplu, fiecare parte implicita si explicita a companiei se schimba semnificativ atunci cand se tripleaza.

Parerea lui este (ca) numeroase companii se confrunta cu probleme din aceasta cauza. Cand esti un startup care creste rapid, ai parte de necazuri colosale pentru ca treci ca acceleratul prin cateva dintre aceste triplari, fara sa realizezi. Si apoi, te intorci si-ti dai seama…ca ati ajuns la 400 de oameni, dar o parte din procentele voastre si sistemele voastre au fost adoptate cand erati 30… ar trebui sa te gandesti constant, mereu la felul in care poti reinventa si la cum te eaportezi la cultura firmei.

Marile companii ajung sa aiba necazuri dintr0un motiv diamentral opus. Sa zicem ca ajungi la 10.000 de angajati in compania ta si ca, teoretic, ti-ai dat seama cum sa administrezi lucrurile la 10.000 Si atunci, urmatoarea problema majora va aparea abia la 30.000. Dar probabil ca nu vei ajunge niciodata la 30.000 sau cu siguranta vei ajunge acolo abia peste cativa ani.

O companie s-ar putea sa aiba nevoie de de un deceniu sau mai mult pentru a eintenta, asa ca marile companii avanseaza mereu prostiile astea de initiative de inovatie, pentru ca au impresia ca trebuie sa faca ceva. Dar acestea nu au de fapt legatura cu nici o schimbare fundamentala din cadrul companiei”.

TF: Ti-ai depasit propriile sisteme si convinger? A venit vremea sa treci la un nivel superior? Sau, la nivel personal, sa punem intrebarea pe care ar pune-o Jerry Colonna, consultant executiv pentru cateva dintre cele mai mari vedete din Silicon Valley: „In ce fel esti complice la crearea conditiilor pe care sustii ca nu le vrei?”

Sursa:  “INSTRUMENTELE TITANILOR” de TIM FERRISS.