Ce sunt abilitățile socio-emoționale?
Abilitățiile socio-emoționale reprezintă un set de aptitudini care ne ajută să resimțim constructiv emoțiile, să le exprimăm într-un mod adecvat contextului socio-cultural, să le reglăm și, în acest fel, să dezvoltăm relații sănătoase cu cei din jurul nostru. Aceste abilități presupun în primul rând identificarea și înțelegerea propriilor emoții, citirea și înțelegerea emoțiilor altor persoane, gestionarea emoțiilor proprii și manifestarea lor într-un mod adecvat.
De ce sunt abilitățile socio-emoționale importante?
Deși, de cele mai multe ori, atunci când învățăm despre emoție și cogniție, cele două procese psihice sunt tratate separat, emoția și cogniția sunt două procese interdependente, care ne ajută să analizăm situațiile și să răspundem comportamental.
Abilitățiile socio-emoționale și cele cognitive trebuie dezvoltate concomitent, pentru ca adolescenții și copiii să poată face față situațiilor complexe pe care le întâmpină în viața de zi cu zi. Din punct de vedere al modului în care funcționăm ca indivizi și al modului în care se dezvoltă și funcționează creierul nostru, această simplificare este departe de realitate. Structurile creierului implicate în procesarea cognitivă a informației influențează emoțiile și viceversa.
Dezvoltarea emoțională este în strânsă legătură cu dezvoltarea creierului, ambele fiind un rezultat al experienței personale de viață a copilului și adolescentului. Astfel, sănătatea emoțională a copiilor, adolescenților și adulților se află în strânsă legătură cu caracteristicile sociale și emoționale ale mediului în care ei trăiesc.
Tot mai mulți adulți – atunci când copiii sunt furioși, spre exemplu – îi întrebă ce simt, le acceptă și validează emoțiile, ascultând activ ce spun cei mici și încercând să găsească împreună soluții pentru a rezolva problema care a cauzat furia. O astfel de relație și comunicare este un mediu sigur și optim în care copilul să-și poată dezvolta abilitățiile socio-emoționale.
De cele mai multe ori, copii/tinerii nu știu să vorbească despre emoțiile lor și nu au un set de strategii de reglare emoțională care să îi ajute să facă față situațiilor atât de complicate. Unii copii ajung să se izoleze de restul colegilor și să se închidă în lumea lor, iar alții încearcă să-și descarce întreaga furie, având un comportament agresiv față de colegi.
Dezvoltarea relațională a abilităților emoționale și cognitive se bazează pe apariția, maturizarea și interconectarea anumitor zone din creier. Oricât ne-am dori să împărțim creierul în bucățele care să fie responsabile de câte o singură funcție, cum ar fi limbajul sau comportamentul social, funcționarea creierului nostru este bazată pe activarea rețelelor neuronale.
Spre exemplu, cercetătorii din domeniul neuroștiințelor au observat că, atunci când resimțim și ne reglăm emoțiile, se manifestă o interconectare a circuitelor neurale complexe, care includ: cortexul prefrontal, amigdala, hipotalamusul, hipocampul și trunchiul cerebral.
Practic, foarte multe zone din creier, aflate într-o rețea neurală, comunică în timp real și foarte rapid, pentru ca noi să ne putem adapta eficient la o situație. Funcționalitatea și conectivitatea acestor regiuni ne ajută să integrăm toate informațiile. Relațiile cu alte persoane, mai mult decât statutul financiar sau social, ne fac fericiți și mulțumiți de propria viață.
În prezent, există zeci de cercetări care indică faptul că, pentru a avea succes în viață și a fi mulțumiți de propriile vieți, avem nevoie de abilități socio-emoționale. Bazându-ne pe aceste dovezi științifice, este responsabilitatea noastră, ca antreprenori, psihologi, profesori și părinți, să acordăm atenție nu doar pregătirii academice, ci și abilităților socio-emoționale.
Cum putem dezvolta aceste abilități?
Ca adulți, putem ajuta copiii să își dezvolte abilitățiile socio-emoționale îndrumându-i astfel încât să identifice și să numească emoțiile. Totodată, vorbind despre emoții, ajutăm copiii să își dezvolte vocabularul în această zonă.
Studiile din psihologia dezvoltării și din psihologia educațională arată faptul că mulți tineri au prea puțin dezvoltate abilitățile sociale și emoționale. Cercetătorii de la Universitatea Loyola din Chicago și Universitatea Illinois din Chicago au realizat în urmă cu câțiva ani o meta-analiză, care a avut drept scop studierea efectelor pe care le are programul de învățare a abilitățiilor socio-emoționale (Socio Emotional Learning – SEL) implementat în școli, asupra comportamentelor copiiilor, performanței academice și stării de bine.
În urma evaluării efectului a 213 programe desfășurate pentru un număr de 270.034 de elevi, cercetătorii au ajuns la concluzia că un nivel ridicat de dezvoltare a abilitățiilor socio-emoționale este asociat cu o stare crescută de bine și o performanță academică ridicată, în timp ce un nivel scăzut de dezvoltare al competențelor emoționale este asociat cu probleme personale, sociale și academice.
Vrem să creștem copii și tineri care să nu fie controlați de factori externi, care să gândească și să ia decizii critic și autonom, conform propriilor valori și principii, și să își asume consecințele acestor decizii. Vrem să creștem copii care să arate compasiune și empatie pentru cei din jur, să aibă încredere în ei, să viseze, să aibă curajul să lupte pentru visurile lor.