„Vorbesc mereu cu cate un director general si ii spun: Uite ce e, cu o zi inainte ca un lucru sa devina cu adevarat revolutionar, el este doar o idee nebuneasca. Daca nu a fost o idee nebuneasca, nu este revolutionar; este o imbunatatire progresiva. Deci,unde in compania ta se testeaza ideile nebunesti?”

            Dr. Peter H. Diamandis a fost ales unul dintre primii 50 cei mai mari lideri ai lumii de catre revista Fortune. Peter este fondatorul si presedintele executiv al XPRIZE Foundation, cunoscuta mai ales pentru XPRIZE Ansari in valoare de 10 milioane $, pentru zboruri private in spatiu. In ziua de azi, XPRIZE este lider mondial in proiectarea si desfasurarea unor competitii globale la scara larga pentru rezolvarea caderilor de piata. El ( impreuna cu J. Craig Venter si Bob Hariri) este cofondator si presedinte al Human Longevity, Inc. (HLI) si cofondator si director executiv al Planetary Resources, o companie care proiecteaza navete spatiale care sa caute materiale pretioase pe asteroizii din apropierea Pamantului (serios). Este autor al mai multor carti, printre care BOLD (Indraznet) si ABUNDANCE (Abundenta), care au primit elogii de la Bill Clinton, Eric Schmidt si Ray Kurzweil, printre altii.

DIN CULISE

  • Dupa Tony Robbins, prieten cu Peter, acesta din urma este persoana cel mai des descrisa de catre jucatorii de prim rang drept „o forta a naturii”.
  • Peter este unul dintre tipii aceia care, de fiecare data cand ii intalnesti, te fac sa dai din cap si sa te intrebi (productiv): „Ce mama naibii fac eu cu viata mea?!”, facandu-ma sa reanalizez multe dintre intrebarile si conceptele din acest profil.

„IROSIREA UNEI PROBLEME ESTE UN PACAT GRAV”

Asta se leaga foarte bine cu tema de „a te scarpina unde te mananca” ce apare de-a lungul intregii carti. Peter detaliaza: „Cele mai mari probleme ale lumii sunt si cele mai mari oportunitati de afaceri din lume.”

„ATUNCI CAND 99% DIN OAMENI SE INDOIESC DE TINE, FIE TE INSELI INGROZITOR, FIE ESTI PE CALE SA FACI ISTORIE”.

Am vazut asta zilele trecute si ii apartine lui Scott Belsky, care a fost unul dintre fondatorii Behance”.

„CEA MAI BUNA MODALITATE DE A DEVENI MILIARDAR ESTE SA AJUTI UN MILIARD DE OAMENI”

Impreuna cu Ray Kurzweil, a fost cofondatorul Singularity University. In 2008, in cadrul conferintei de infiintare de la Centrul de Cercetare AMES al NASA din Mountain View, California, a luat cuvantul cofondatorul Google, Larry Page. Printre altele, el a subliniat felul in care evolueaza proiectele:

            „Acum folosesc un criteriu foarte simplu: lucrezi la ceva care poate sa schimbe lumea? Da sau nu? Pentru 99,99999%  dintre oameni, raspunsul este NU. Cred ca trebuie sa instruim oamenii in legatura cu felul in care pot schimba lumea”.

ORIGINILE XPRIZE SI ALTE SUBCREDIBILITATI

„Adevarul este ca am citit o carte, The Spirit of St.Louis, pe care mi-a daruit-o bunul meu prieten Gregg Maryniak…si apoi m-am gandit: <<Hei, daca as putea sa creez un premiu (Lindbergh a traversat Atlanticul pentru a castiga un premiu), poate ca as reusi sa motivez echipe care sa construiasca navete spatiale private si acestea ar fi mijlocul prin care as putea sa-mi duc fundul in spatiu>>.

            Am inceput sa meditez la asta in timp ce citeam cartea. 10 milioane de dolari sunt bani destui. Il vom numi <<XPRIZE>> pentru ca nu aveam nici cea mai vaga idee cine avea sa puna ;a bataie cele 10 milioane, <<X>> avea sa reprezinte numele persoanei care urma sa vina in cele din urma cu banii, ca o variabila care urma sa fie inlocuita. Asa ca ma chinui sa-i strang, 100$ de aici, 1000$ de dincolo, faceam rost de fondurile initiale ca sa pun planul in miscare. Am ajuns in St. Louis, unde un om uimitor, Al Kerth, mi-a spus: <<Te voi ajuta eu sa strangi o parte din capitalul initial>>; era ambitios si rezona cu pasiunea mea, cu angajamentul meu fata de asta.

            Ca sa n-o mai lungim, dupa un an si mai multe genunchiere uzate, am reusit sa strang o jumatate de milion de dolari in cercuri de 10 mii si de 20 de mii $, dupa care strangerea noastra de fonduri a inceput sa stagneze.

            Luam foarte indrazneata decizie sa anuntam oricum premiul de 10 milioane $, chiar daca nu avem banii pregatiti… felul in care lansezi o idee mare si indrazneata in lume chiar conteaza…Fiecare dintre noiavem o limita de credibilitate in privinta ideilor. Le judecam constant.

            Daca faci un anunt sub limita de credibilitate, oamenii il resping fara sa examineze; apoi avem limita de supercredibilitate. Daca faci un anunt peste limita de supercredibilitate, oamenii vor spune: <<Uau, cand va avea loc? Cum as putea sa ma implic?>>

            (Deci, suntem in) mai 1996. Am o jumatate de milion de dolari. Iau decizia sa cheltuiesc jumatate din ei pe evenimentul de lansare si il facem sub Arcul din St.Louis. Pe podium, langa mine, nu se afla unul ci douazeci de astronauti. Mai sunt prezenti seful NASA, seful Administratiei Federale a Aviatiei si familia Lindbergh, cand anunt premiul de de 10 milioane $. Aveam vreun ban? Nu. Aveam vreo echipa inregistrata sa concureze? Nu. Dar lansarea premiului de 10 milioane $ a tinut prima pagina a ziarelor din toata lumea…

            Ma gandeam: <<Cine n-ar vrea sa dea 10 milioane $, daca reuseste cineva? Banii se dau doar in caz de succes>>. Problema a fost ca, mai tarziu, pe parcursul urmatorilor 5 ani, intre 1996 si 2021, 150 de directori generali m-au refuzat.

            Ajung in cele din urma sa ma intalnesc cu familia Ansari. Aici sunt mult mai multe detalii. Adevarul este ca au fost mai multe ocazii cand, la 3 noaptea, eram ispitit sa renunt si singurul lucru care m-a facut sa merg mai departe a fost ca eram animat de obiectivul meu cu mare capacitate transformatoare; astazi suntem aici si purtam aceasta conversatie tocmai pentru ca nu am renuntat. Si nu intru in mai multe detalii”.

            TIM: „Ador povestea asta si cred ca mi-ar placea sa subliniez, atat pentru mine cat si pentru restul lumii, ca tu aveai si o raspundere publica…”

            PETER: „Imi dadusem foc la corabii, prietene”.

            TIM: „Cine a fost cel mai greu de convins dintre toti sa vina cu tine pe scena?”

            PETER: „A, seful NASA, fara nici o indoiala.”

            TIM: „Cum a sunat propunerea? Cum l-ai convins?”

            PETER: „Propunerea mea a sunat asa: <<Uitati ce e, nu ati vrea ca antreprenori de pretutindeni sa lucreze la tehnologii noi si sa nu mai cheltuiti voi bani cu asta?”

            TF: Peter este un maestru al persuasunii. Si am vazut cativa experti, dar el e chiar in fruntea listei. Una dintre cartile pe care o recomanda el pentru cultivarea capacitatii de a negocia acorduri favorabile este o carte pentru copii, o lectura de 10 minute: Stone Soup. „Este o poveste pentru copii si cea mai buna diploma in MBA pe care o poti citi. Punand laolalta (conceptul) supracredibilitatii si Stone Soup (obtii o fundatie foarte solida/0. Indiferent ca esti student anteprenor sau ca ai 60 de ani si fondezi cea de a 20-a companie, Stone Soup este foarte importanta.”

OBICEIURI MATINALE

Peter face stratching in timpul dusului de dimineata:

            „Ma ocup mai ales de partea inferioara a corpului, dupa care fac si un exercitiu de respiratie si (o) mantra afirmativa… (Exercitiul de respiratie) este o respiratie profunda accelerata care urmareste doar sa-mi oxigeneze si sa-mi mareasca plamanii. Exista doua elemente care sunt legate foarte mult de longevitatea umana. E ciudat… Unul se refera la oamenii care folosesc ata dentara si al doilea la cei care au un VO2 max mai mare”.

In ceea ce priveste legatura dintre ata dentara si longevitate, Peter este primul care recunoaste ca aici s-ar putea sa fie vorba despre corelare, nu despre cauzalitate: oamenii suficient de meticulosi ca sa foloseasca ata dentara in mod regulat au si alte obiceiuri care contribuie direct la o viata mai lunga.

OBICEIURI INAINTE DE CULCARE

Inainte sa mearga la culcare, Peter isi trece intotdeauna in revista cele 3 „victorii ale zilei”.

CUM IESE DIN DEPRESII

TIM: „Cum arata monologul tau interior folosit ca sa scapi de starea aceea depresiva de 2 zile? (Dupa ce unul dintre primele sale startupuri daduse faliment). Adica, ce ritual urmezi?”

            PETER: „Ca sa fiu complet sincer, monologul interior a durat probabil vreo 2 saptamani, nu 2 zile. Inseamna sa revin la: <<De ce cred eu ca lucrul acesta este important?” Era: <<Uite cat de am ajuns de data asta>>. Ideea este sa-ti amintesti care este scopul tau in viata, nu-i asa? De ce te afli aici. Daca nu ai descoperit care sunt scopul si misiunea vietii tale, ignora tot ce am zis. Acesta este primul lucru pe care trebuie sa-l faci: descopera ce trebuie pe aceasta planeta, de ce ai venit aici si ce te face sa te trezesti dimineata.”

CUM SA ITI GASESTI OBIECTIVUL SAU MISIUNEA PRINCIPALA

            Peter recomanda programul Date with Destiny al lui Tony Robbins, care, crede el, ii ajuta pe oameni sa-si imbunatateasca „sistemul de operare”. Asa si-a elaborat el mantra afirmativa. Peter pune si urmatoarele trei intrebari:

            „Ce voiai sa te faci cand erai mic, inainte sa iti spuna cineva ce ar trebui sa faci? Ce ai vrut sa devii? Ce ai vrut sa faci mai mult decat orice?

            Daca Peter Diamandis sau Tim Ferris ti-ar da 1 miliard $, pe ce l-ai cheltui, in afara de petreceri, masini Ferrari si asa mai departe? Daca te-as pune sa cheltuiesti 1 miliard $ pentru a face lumea mai buna, pentru a solutiona o problema, de ce te-ai ocupa?

            Unde te-ai duce astfel incat sa intri cat mai mult in contact cu idei noi, probleme noi si oameni noi? Contact cu acele lucruri care iti acapareaza << timpul petrecut la dus>> ( lucrurile acelea la care nu poti sa nu te gandesti la dus)?” 

Sursa „Instrumentele titanilor” Tim Ferriss